Krishantering
Enligt Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter, skall chefer och arbetsledande personal ha tillräckliga kunskaper om krisstöd. Detta ställer krav på ökade kunskaper i kristeori och stödsamtal. Vi har utarbetat en utbildning, som är anpassad till de nya kraven på krisberedskap i organisationen.

Vår utbildning vänder sig till chefer, arbetsledare, skyddsombud, fackliga förtroendemän samt övriga medarbetare, som kan tänkas vara lämpliga som stödpersoner vid olyckshändelser och andra stressande och omskakande upplevelser på arbetsplatsen.

Syftet är att deltagarna efter utbildningen ska kunna ge stöd till personal, som upplevt traumatiska händelser så att man påskyndar återhämtningsprocessen och reducerar negativa stressreaktioner.

Utbildningen innehåller kristeori och samtalsmetodik samt praktiska övningar i avlastningssamtal och debriefing med individuell feedback.

Avlastningssamtal och debriefing är en strukturerad samtalsmetod med någon eller några, som varit med om en smärtsam upplevelse.
Avlastningssamtalet är ett kortare samtal, som bör ske så fort som möjligt. Syftet är att ge känslomässig avlastning och analys av fortsatt stödbehov.
Debriefing sker oftast i grupp efter en strikt modell under cirka 3 timmar. Samtalet bör ske tidigast efter två dygn, när händelsen har satt sig. Deltagarna får hjälp med att lägga ett gemensamt pussel för att se och förstå helheten.
Syftet är att skynda på läkningsprocessen.

Vi har lång erfarenhet av både stress- och krishantering. Vill du veta mer, skicka e-post eller ring oss.


Områden

Krishantering
Kreativa och effektiva möten
Ledarskap
Mental träning
Mentorprogram
Presentationsteknik
Projektledning
Rekryteringsutbildning
Sekreterar-/assistentutveckling
Stresshantering
Teamutveckling
Föredragningsteknik

 


IdéMa Kompetensutveckling, Bastugatan 43, 118 22 Stockholm